EL ÚLTIMO CONCIERTO (A late
quartet)
Direcció: Yaron Zilberman
Guió: Seth Grossman, Yaron Zilberman
Fotografia: Frederick Elmes
Música: Angelo Badalamenti
Muntatge: Yuval Shar
Intèrprets: Philip Seymour Hoffman,
Christopher Walken, Catherine Keener, Mark Ivanir, Imogen Poots, Liraz Charhi,
Wallace Shawn
Nacionalitat: Estats Units Idioma: anglès Any: 2012 Durada: 105' Classificació: apta per a tots els públics
L'argument: Després de vint-i-cinc anys d'una
trajectòria d'èxit i fama mundials, un quartet de corda novaiorquès rep una
notícia que posa en qüestió no només el seu futur, sinó també els anys de
relacions personals i col·laboració professional entre ells.
L'equip artístic i
tècnic
Yaron Zilberman (Israel, 1970) dirigeix, escriu i
produeix El último concierto, la
primera pel·lícula de ficció de la seva carrera. Anteriorment havia dirigit el
documental Watermarks (2004), amb el
que va obtenir reconeixement i premis internacionalment. El documental es
centrava en les nedadores d'un vell club esportiu jueu, el Hakoah Vienna, a les que aconseguia reunir per a nedar una darrera
vegada juntes, 65 anys després d’haver-se vist obligades a abandonar una Àustria
annexionada per l'Alemanya nazi. Yaron Zilberman va néixer i es va criar a
Israel, però es va traslladar a Nova York amb els seus pares i va estudiar
física a l'Institut Tecnològic de Massachussets. Segueix vivint a Nova York,
amb Tamar Sela, esposa i co-productora de El
último concierto, i els seus dos fills.
El último concierto es recolza en els quatre intèrprets
que donen vida al quartet de corda protagonista. El recentment desaparegut Philip Seymour Hoffman (Fairport,1967-Nova
York,2014), Oscar per Capote (2005) i amb una esplèndida
filmografia, ens regala aquí un dels seus darrers treballs. Christopher Walken (Nova York, 1943)
mostra un registre allunyat dels papers als que la seva inquietant presència
física ens ha acostumat (per exemple, el que li valer un Oscar per El cazador) al
llarg d’una trajectòria que dura ja més de mig segle. Catherine Keener (Miami, 1959), per la seva banda, és un rostre habitual
en el cinema nord-americà dels últims vint-i-cinc anys i demostra en cada paper
la seva solvència interpretativa. L'hem pogut veure a Como ser John Malkovich (1999) o Capote, per mencionar dos exemples destacats. Finalment, Mark Ivanir (Chernivtsy,
Ucraïna, 1968) dóna rèplica de tu a tu als seus il·lustres col·legues. Antic
acròbata de circ i actor molt vinculat al teatre i la televisió, ha intervingut
en pel·lícules com La lista de Shchindler
(1993) o El buen pastor (2006) a les
ordres de Robert de Niro.
La història:
La
música era la vida, aquest podria ser perfectament un subtítol per El último concierto. Yaron
Zilberman destil·la passió per la música i l'aprofita per parlar de les
interioritats dels membres del quartet protagonista. Com a invisible fil
conductor es serveix d'una obra de Beethoven, el quartet de corda nº 14, opus
131, amb el que puntua la
narració. El llegat musical de Ludwig van Beethoven (Bonn,
1770 – Viena, 1827) és colossal. Considerat l'últim gran representant del
classicisme vienès, la seva música transcendeix el romanticisme, arribant a influir
en tot el segle XIX i més enllà. La seva popularitat es basa en les simfonies,
però molts crítics consideren més significatives les peces per a piano i la música
de cambra. Va composar setze quartets de corda en els que va plasmar la seva
evolució com a músic. Els últims quartets (un dels significats del títol
original del film) els va escriure en els darrers anys de vida, quan la seva
sordesa era absoluta, i són, per la complexitat melòdica, harmònica i
d'execució, peces fonamentals de la seva obra. Un d'ells és el nº 14, el que
han d'interpretar els músics de la pel·lícula en l'últim concert. Aquesta peça
singular té set moviments i no els quatre habituals. A més, estan tots units,
s'han de tocar sense descansar. Beethoven insistia en que es toqués attacca, sense pauses. A la partitura hi
apareixen paraules com dolor, emoció, pausa. No se saben les intencions del
compositor, però la pel·lícula suggereix una connexió entre la música i el pas
del temps, remarcada amb paraules de T.S. Eliot, que no deixa indiferent
l'espectador.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada