Direcció: Margarethe von Trotta
Guió: Pam Katz, Margarethe von Trotta
Fotografia: Caroline Champetier
Música: André Mergenthaler
Muntatge: Bettina Böhler
Intèrprets: Barbara Sukowa, Axel Milberg,
Janet McTeer, Julia Jentsch, Ulrich Noethen, Michael Degen, Nicholas Woodeson,
Klaus Pohl
Nacionalitat: Alemanya, França, Luxemburg Idioma: alemany, anglès, hebreu Any: 2012 Durada: 113' Classificació: no recomanada menors de
7 anys. Especialment recomanada pel foment de la igualtat de gènere
Premis: Festival de Valladolid 2012: Espiga
de plata; Premis del Cine Alemany 2013: millor actriu, Barbara Sukowa i millor
pel·lícula de plata
L'argument Una mirada a la vida de Hannah
Arendt, filòsofa i politòloga alemanya d'origen jueu, que va cobrir per a la revista New Yorker
el polèmic judici per crims de guerra contra el nazi Adolf Eichmann celebrat a
Jerusalem l'any 1961.
L'equip artístic i
tècnic
Margarethe von
Trotta (Berlín,
1942) figura al costat de Rainer Werner Fassbinder, Volker Schlöndorf o Wim
Wenders com part fonamental del Nou
Cinema Alemany, un dels moviments cinematogràfics iniciats arreu d'Europa
durant els anys seixanta al caliu de la Nouvelle
Vague francesa. Va ser precisament a París i durant aquella dècada que una
jove von Trotta, encara estudiant, va tenir els primers contactes amb el
cinema. De tornada a Alemanya, treballaria com a eficaç actriu en pel·lícules de
Fassbinder, Schlöndorff i altres. Amb
aquest últim, el seu marit en aquella època, començà a col·laborar en l'escriptura de
guions fins a debutar com a co-directora al seu costat amb El honor perdido de Katharina Blum (1975). La primera pel·lícula dirigida
en solitari va ser El segundo despertar
de Christa Klages (1977), que encetava una filmografia molt interessant,
sempre compromesa políticament i amb la constant presència de poderosos
personatges femenins amb obres com Las
hermanas alemanas (1981), Lleó d'or a Venècia, Rosa Luxemburg (1986) o la darrera Hannah Arendt, que avui presentem.
Barbara Sukowa (Bremen, Alemanya, 1950), pot
presumir d'una carrera llarga i variada. Durant els anys setanta es va dedicar
al teatre, interpretant tota mena de papers clàssics a l'escena d'Alemanya i
bona part d'Europa. L'any 1980 Fassbinder la va cridar per actuar a l'aclamada
mini-sèrie de televisió Berlín Alexanderplatz
i l'any següent per a protagonitzar Lola (1981).
Ja no abandonaria el cinema. A Margarethe von Trotta li deu algun dels millors
papers. Amb Las hermanas alemanas (1981),
per exemple, va ser premiada a Venècia i amb Rosa Luxemburg (1986), a Cannes. Però la seva versatilitat li ha
permès treballar amb directors molt diversos, com Lars von Trier a Europa (1991), David Cronenberg a M.Butterfly (1993) o Tim Robbins a Abajo el telón (1995). A més, Sukowa té
també una carrera com a cantant i narradora en peces de música clàssica, ha
col·laborat amb diverses orquestres del món i fins i tot ha format el seu propi
grup, The X-Patsys, amb el seu marit,
el també director de cinema Robert Longo.
Una de les funcions de la història és la de comprendre el
passat, les seves contradiccions, i això és el que va intentar fer Hannah
Arendt a través de la figura d'Adolf Eichmann. Eichmann, tinent coronel de les
SS durant la Segona Guerra Mundial, va ser l'encarregat de posar en marxa la
maquinària logística de la "solució final", eufemisme que designava
la decisió del règim nazi d'acabar amb el que ells anomenaven el problema jueu
per la via de l'extermini. Perduda la guerra, va ser capturat per l'exèrcit
dels Estats Units quan s'amagava amb una identitat falsa, però va aconseguir
fugir. Després d'amagar-se en diversos llocs d'Alemanya i passar per Itàlia,
Eichmann va arribar a l'Argentina l'any 1950. Deu anys més tard, violant
qualsevol mena d'acord diplomàtic, els serveis secrets israelians el van
localitzar, segrestar i traslladar cap a Israel on va ser jutjat, condemnat i executat
el 31 de maig de 1962. Tot i la magnitud dels seus crims, o precisament per
això, Hannah Arendt va incidir especialment en el fet que un home mediocre com
Adolf Eichmann fos capaç d'arribar a aquests extrems de crueltat d'una manera
gairebé funcionarial. Una crueltat justificada per ell mateix durant el judici per
l'obligació de complir ordres superiors. Aquesta idea, l'espantosa banalitat
que pot assolir el mal, exposada per Arendt en el seu famós llibre Eichmann en Jerusalen, va caure com una
bomba entre la intel·lectualitat del món, donat que va ser interpretada com una
justificació dels crims que suposadament denunciava. En realitat es tractava d'entendre
els mecanismes d'aquests crims, justament com a mitjà per a evitar la seva
repetició.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada