dimarts, 13 de desembre de 2011

Carta de presentació


       XIFRES
El compte enrera comença al moment
que el nom s'inscriu, s'arxiva, es quantifica
i es converteix, almenys tàcitament,
en component anònim d'estadístiques,
enquestes, prospeccions i altres sondejos;
i acaba quan un altre component
tan anònim com ell, però investit
a vegades del rang de funcionari,
crema arxius, i papers, i documents,
enquestes, prospeccions i altres sondejos
i no en conserva ni tan sols les cendres.

En l'endemig, hi ha tota una vida.


Miquel Martí i Pol
Llibre de les solituds
Edicions 62-Empuries, 1997

L'arxivística és una disciplina sovint incompresa. El diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans la defineix com la "ciència que estudia la naturalesa dels arxius, els principis de la seva conservació i organització i els mitjans per a la seva utilització". I la Llei 10/2001, de 13 de juliol, d'arxius i documents defineix l'arxiu com "l'organisme o la institució des d'on es fan específicament funcions d'organització, de tutela, de gestió, de descripció, de conservació i de difusió de documents i fons documentals. També s'entén per arxiu el fons o el conjunt de fons documentals".

La feina de posar en ordre els documents per tal que després els puguem trobar quan ens facin falta, és molt ingrata. Cal ser metòdic, disciplinat i constant i això, en uns temps en què es prima la immediatesa, com a mínim, fa mandra.

Sovint, la feina d'arxivar es va deixant fins que la pila de papers que tenim damunt la taula comença a tenir un equilibri tan inestable que amenaça d'esllavissar-se. I això acostuma a coincidir amb els períodes del calendari en què la feina baixa, sobretot a l'estiu.

Això sí, quan hi ha una urgència, cames ajudeu-me i tots a córrer, perquè els papers que no trobem són sempre els que ens fan falta i no tota aquella paperassa inútil que hem anat acumulant sense ni adonar-nos-en.

Fixeu-vos que aquesta reflexió és tan genèrica que serveix per a les nostres llars i per als arxius més secrets i estratègics, perquè en el fons, posar ordre a les coses per poder-les trobar, és comú, si més no, a tot el gènere humà.

I si ens referim a l'Administració, tots aquests documents que contenen dades, noms, llocs són tant o més importants, perquè al marge de la maltractada burocràcia, són la vida de les persones, de totes les persones.

Marga Gómez. Directora de l'Arxiu municipal del Prat. Historiadora.



Cap comentari:

Publica un comentari